Friday, August 28, 2015

Fanuropita, Prajitura Sfantului Fanurie. Phanouropita, le gâteau de Saint Phanourios. Fanouropita, the cake of Saint Fanourios

Cu un an în urmă aveam să descopăr biserica Sfântului Fanurie din superba insulă grecească Rodos. Tot atunci am aflat şi de această prăjitură a cărei poveşti m-a impresionat. De fapt, viaţa Sfântului Fanurie m-a impresionat.
Am aşteptat un an că să fac această prăjitură specială, deoarece am vrut să o fac exact pe 27 august atunci când este pomenirea Sfântului Fanurie. Prăjitura se poate face oricând, nu neapărat în această zi, însă eu aşa mi-am propus, iar de acum o voi face în special în posturi.
Se spune că Sfântul a lăsat tradiţia ca oricine va face această prăjitură timp de 9 zile (în afară de duminică) şi o va împărţi săracilor, să se roage pentru iertarea păcatelor mamei sfântului, iar acesta îi va ajuta. Câtă dragoste şi delicateţe ca Sfântul să lase acest obicei pentru mântuirea mamei lui…
Ca şi Sfântul Mina, Sfântul Fanurie ajută şi la recuperarea lucrurilor pierdute.
Cât sunt de minunaţi sfinţii! Ne iubesc necondiţionat şi sunt prietenii noştri de nădejde. Eu personal, nu ştiu ce aş face fără ei. De câte ori m-au ajutat sfinţii, nu aş putea să spun! Îi am aproape de sufletul meu în special pe Sfântul Nectarie şi pe Sfântul Mare Mucenic Efrem cel Nou. De fapt, toţi sfinţii sunt minunaţi şi dacă vreţi să citiţi mai multe despre ei, va recomand din toată inima «Vieţile Sfinţilor » o colecţie de 12 cărţi în care găsim relatate vieţile unor sfinţi care astăzi sunt modelele noastre adevărate.
Sunt multe variante ale acestei prăjituri, mie mi-a atras atenţia aceasta pe care am postat-o, deoarece conţine 9 ingrediente. De obicei, prăjitura se face din 7 sau 9 ingrediente (cifre cu o simbolistică importantă în credinţa ortodoxă). Eu am avut două surse de inspiraţie: aici şi aici.

Pentru această reţeta avem nevoie de:

  • 950 gr făină cu agent de creştere
  • 350 gr zahăr
  • 950 ml suc de portocale (obţinut din 1,5 kg portocale)
  • 400 ml ulei de măsline extra virgin
  • 1 linguriţă scorţişoară
  • 1 linguriţă cuişoare măcinate
  • 1 linguriţă bicarbonat de sodiu
  • 100 gr nuci tocate
  • 100 gr stafide

Cum procedăm:
Stoarcem portocalele şi radem coaja de la o portocală. Eu am obţinut 950 ml suc de portocale cu tot cu pulpa măcinată fin.
Într-un vas amestecăm sucul de portocale cu coaja de portocale, şi bicarbonatul. Adăugăm trepat în ploaie faina şi amestecăm continuu cu telul pentru a evita formarea cocoloaşelor. Adăugăm uleiul şi celelalte ingrediente şi amestecăm bine până obţinem o compoziţie omogenă şi consistentă. Punem compoziţia într-o tavă tapetată cu foaie de copt şi dăm la cuptorul preîncălzit la 180 C pentru o ora.
Scoatem prăjitura pe un grătar şi o lăsăm să se răcească, apoi presăram cu zahăr pudră.
Este o prăjitură deosebită, aromată şi parfumată. Va sfătuiesc să o păstraţi la frigider.
Poftă bună!

Phanouropita, le gâteau de Saint Phanourios 


Pour cette recette, nous avons besoin de:

  • 950 gr de farine avec poudre à lever incorporée
  • 350 gr de sucre
  • 950 ml de jus d'orange (obtenu de 1,5 kg d'orange)
  • 400 ml huile d'olive extra vierge
  • 1 cuillère à café de cannelle moulu
  • 1 cuillère à café de clou de girofle moulu
  • 1 cuillère à café de bicarbonate de soude
  • 100 gr de noix hachées
  • 100 gr de raisins secs

Préparation :
Pressez les oranges et grattez la peau d'une orange. J'ai obtenu 950 ml de jus d'orange avec de la pulpe.
Dans un bol, mélangez le jus d'orange avec le zeste d'orange et le bicarbonate de soude. Ajoutez graduellement la farine et mélangez constamment avec un fouet pour éviter la formation de grumeaux. Ajoutez l'huile et les autres ingrédients et mélangez bien pour obtenir une pâte homogène. Versez la pâte dans un moule préalablement couvert de papier sulfurisé (ou huilé et fariné) et mettez dans le four préchauffé à 180 ° C, pendant une heure.
Démoulez le gâteau sur une grille, laissez-le refroidir et saupoudrez-le de sucre glace.
Bon appétit !

Fanouropita, the cake of Saint Fanourios


For this recipe, we need:

  • 950 gr self-rising flour
  • 350 gr sugar
  • 950 ml of orange juice (obtained from 1.5 kg of oranges)
  • 400 ml extra virgin olive oil
  • 1 teaspoon ground cinnamon
  • 1 teaspoon ground cloves
  • 1 teaspoon sodium bicarbonate
  • 100 gr chopped walnuts
  • 100 gr raisins

Preparation:
Squeeze the oranges and scrape the skin of an orange. I obtained 950 ml of orange juice with pulp.
In a bowl, mix the orange juice with orange zest and sodium bicarbonate. Gradually add the flour and stir constantly with a whisk. Add the oil and remaining ingredients and mix well until obtain a smooth batter. Pour the batter into a mold previously covered with parchment paper (or oiled and floured) and place in preheated oven at 180 ° C for one hour.
Remove the cake from the oven, let it cool on a wire rack and sprinkle with icing sugar.
Enjoy!




2 comments:

  1. multumesc pentru reteta! o sa incerc si eu! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cu placere! Sper sa-ti placa. Pentru mine este cea mai buna prajitura de post 😊

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...